2013-04-19

A hamulúg

A hamulúg fahamuból készül. Mosásnál, tisztításnál nagyon jó alapanyagnak számít, sőt a visszamaradó hamusár hideg zsíroldóként könnyedén lepipálja a bolti társait. (állítólag... hülye voltam, kidobtam, így ezt nem próbáltam ki).
Így, aki fával tüzel (esetleg a szomszéd, ismerős, stb.), ők előnyben vannak, vagy nyáron gyűjtik a kinti főzések alkalmával visszamaradt hamut. 

Tudnunk kell hozzá, hogy milyen fával tüzeltünk. Állítólag a legjobb rá az akác, a legrosszabb a nyárfa (nyárfából készült hamulúg mosószerként elkészítve a fehér ruháknál NEM alkalmazható, mert elszürkíti őket). 
Az enyém most tölgyből készült, az akácot majd a hidegebb időben tüzeljük. 

1 kg fahamura van szükségünk a készítéshez. Itt, aki akarja, le is szitálhatja a hamut, hogy nagyobb darabok ne legyenek benne. 
Szóval: beletesszük egy vödörbe, és 4 liter forrásban lévő vízzel leforrázzuk. (Aki akarja, egy lábasban főzheti is fél órát, úgy erősebb lesz, ez esetben pótolni kell az elforrt víz mennyiségét. Én nem főztem). 
2 napig állni hagyjuk! (enyém 4-et állt, állítólag minél tovább, annál erősebb, de nem mertem tovább hagyni, no meg a kíváncsiság... :D) 
Ezután fogunk egy műanyag szitát, beleteszünk egy régi frottír törölközőt (vagy textilpelenkát és még 2-3 réteg gézlapot), és ráöntjük a... trutyiból. :))) 
Hagyjuk csepegni egy pár órát, majd öntjük a szűrőbe a következő adagot. (gyorsíthatjuk nyomkodással, és a hamusár kiszedegetésével, de én nem akartam ott ücsörögni mellette). 

Minél vastagabb és sűrűbb szövésű anyagon szűrjük át a hamut, annál tisztább folyadékot kapunk. Étolaj és kamillatea közötti színskála az elfogadható, ha annál sötétebb, akkor abban maradt hamu, ami állítólag nem fordulhat elő, ha megfelelő ideig van pihentetve a forrázott hamunk. 
Egyébként ennyi az egész.

Lehet vele felmosni, mosni, natúr fát tisztítani, és ha a visszamaradt sárból tároltok, akkor az hideg zsíroldásra kitűnő. (Fáról pl. alkoholos filcet eltávolít.)

Használatánál vigyázni kell a kezünkre, mert nagyon-nagyon szárít. És minden esetben elzárva tartsuk, nehogy a gyerekünk, vagy állatunk valamilyen úton-módon beleigyon, mert nagyon mérgező!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése