2013-07-02

Havi egy főzés júliusban is

A július minden tekintetben az egyik legkönnyebb hónapunk.

Mivel én minden szolgáltatónál "diktálós" üzemmódban vagyok, a rezsi is nyáron a legkevesebb, és júliusban bizony nem nagyon kell kajára költeni sem.

A menü sem olyan időigényes, az előkészületek szempontjából sem, mert készre főzni nem sok mindent kellett.

Ilyenkor a köreten, levesen nem is gondolkodom. Legtöbbször, ami épp van a kertben azokból szedek össze egy heti adagot (cukkini, répa, nyári tök, stb.), és használom fel nyersen, főzve vagy sütve a főételek mellé. Akinek kertje van, érdemes mindenből változatos tenyészidejű fajtákat választania. Nekem például van rövid tenyészidejű répám, és kései is. Az előbbit frissen felhasználom, a késeit pedig feldolgozom, hogy egész évre vagy legalábbis az év jó nagy részére meg legyen oldva a répa ellátásunk. Épp így teszek a borsóval is, és mindennel, amivel lehet.

Ami készült:
2 adag paprikás csirke (nálunk ez combból és szárnyból)
3 adag göngyölt hús (csirke és pulykamell, azzal töltöttem, amit a hűtőben találtam, nem vásároltam hozzá külön)
2 adag hal
6 adag levesnek való csontok, zöldségek (érdemes egész csirkét vagy legalább csontos csirkemellet venni, filézni és a csontot levesekben fölhasználni, zöldségből répa, borsó, karalábé vegyesen zacskózva)
4 adag meggy (leves és szósz lesz belőle)
2 tepsi pizza
1 adag oldalas
4 adag gyros
2 adag bőrös malachús (nálunk ez 12 szelet)
2 adag fasírt (egyik egyben sült, másik darabos)

Amit készre főztem, sütöttem: a paprikás csirke, a pizza és a fasírt.
A göngyölt húst csak fűszereztem és göngyöltem.
A halat szeletekben vettem, nem csináltam vele semmit.
A gyroshoz pulykamellet szoktam használni (most csirkemellel vegyesen), annyit tettem vele, hogy nagyon nagyon apróra feldaraboltam. Majd sütés közben fűszerezem.
A meggyet csak zacskóztam, a zöldségeket daraboltam és a csontok mellé porcióztam adagonként.

Lássuk mennyi dolgom lesz velük:
A paprikás csirke mellé főzni kell egy köretet vagy saláta (időjárástól függő, nagy melegben nem kívánják a tésztát, nokedlit a fiúk sem).  De számoljunk azért 10 percet.
A göngyölt húshoz csak bekapcsolom a sütőt, berakom a húst, majd a sütőt kikapcsolom és kiveszem a husit. (csak bele ne szakadjak a nagy munkába :D) Számoljunk percet? 2-3...
A halat hagyom kiolvadni, befűszerezem és megsütöm. 10 perc. Na jó, legyen 15. De ha grillen sütjük kint, akkor simán otthagyom, és labdázás vagy gyerek hurcolászás közben olykor átforgatom.
A pizzát újra berakom a sütőbe olyan 5-8 percre 200 fokra.
Az oldalas is sül magának, bent is, kint is. Nem szoktam variálni, csak sózom és fokhagymával sütöm. Tehát nincs dolgom ezzel sem, sütőbe kerülésig számoljunk rá 5 percet.
A gyrost olvadás után sütöm, fűszerezem..nagyon apró, tehát olyan 10-15 percnél nem kér több időt, sem kint, sem bent.
A malachúst is csak fűszerezem, majd lefedem a tepsit alufóliával. Esetleg dobok rájuk zöldségeket. Hagymát, és répát. Hagyma szeletelés miatt (a répa még zsenge, így egészben marad, ha sütöm) számoljunk mindennel együtt 10 percet.
A fasírtot szintén átforrósítom sütőben, hogy visszanyerje a ropogós kérgét. Csak bedobom, majd 10 perc múlva kiveszem.

A meggy..talán az a legmunkásabb a hónapban. Felöntöm vízzel, levesnek, szósznak kevesebb vízzel..majd sűrítem, ízesítem.
A zöldséges levesekhez csak hagymát pirítok, megszórom kis pirospaprikával, majd rádobom a zöldségeket és a csontot. Vízzel felöntöm és készre főzöm.
Vagy tejszínesen készítem, kis rántással..hangulatfüggő.:)

Salátához valókat továbbra is hetente készítek egy nagy dobozban. Az vasárnap esténként egy olyan fél órás könnyed "szórakozás". Öntetet egy kis üvegbe készítek hozzá, kedvem szerint.

És a konyhát újra elfelejthetem egy hónapra.
Na jó, mégsem..mert befőzés, fagyasztás, stb. azért lesz bőven...


Nézzük a mennyiségeket:
A göngyölt húshoz egy adaghoz egy fél pulykamellet, a másik kettőhöz pedig egy-egy nagy csirkemellet használtam fel. Egy csirkemell kevésnek tűnhet, de nem az. Itt látható, hogyan lehet egy mellből akár 12 szeletet is vágni. S ne felejtsük el a tölteléket..a sonka, a bacon, a hagyma, a gomba, a sajt, a kolbász..bármit is tegyünk bele, mind laktat. Szóval ez általában egyszerre el sem fogy. Legtöbbször saláta, rizs készül mellé.
A paprikás csirkéhez 3 egész csirke combjait és szárnyait használtam fel (a mellükből lett a 2 adag göngyölt és a gyros, a csontból és "nemszeretem" részei pedig mennek a levesekhez, és húsleves koncentrátum készítéséhez hónapokig készülök úgy, hogy veszek el belőlük egy kis darabot- most például a fara ment a majd augusztusi koncentrátum készítéshez való csomagba).
A 2 adag hal az 12 szelet afrikai harcsa filé.
A meggyet fél kilós csomagokban fagyasztottam. A zöldségekből szintén fél kilós adagokat készítettem. A zöldségek mellé a csontokat, húsokat a fentebb említett csirkékből vettem.
A 2 óriás tepsi pizzához 1 kiló lisztet használtam, egy élesztőt, és 20 deka sonkát, 20 deka kolbászt, 3 hagymát, 40 deka sajtot.
Az egy adag oldalashoz..na azt nem tudom, a fagyasztóban volt eleve is, úgy gondolom az is 10-12 darab.
A gyroshoz egy csirkemellet az egész csirkékből használtam, plusz a pulykamell másik feléből.
A malachús, talán olyan másfél kiló.
A fasírtokat összesen 1 kiló húsból csináltam.

Most nem volt olyan rohanós a dolog, vásárlással (csak a sarki kisboltig mentem és sokan sem voltak), listaírással és főzéssel, sütéssel, fasírt gyúrással, mindennel együtt szerintem megvoltam 6 óra alatt. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése